In dit artikel bespreek ik het belang van structuur voor kinderen. Kinderen met ADHD hebben vaak moeite met impulscontrole, planning en organisatie. Een duidelijke structuur geeft hen overzicht en rust. Structuur biedt niet alleen houvast, maar helpt ook om een gevoel van controle te creëren, wat essentieel is voor hun welzijn. Hieronder volgen enkele voordelen van structuur:
- Een voorspelbare dagindeling en vaste routines bieden houvast: Door vaste tijden voor dagelijkse activiteiten weten kinderen wat ze kunnen verwachten, wat hen helpt om zich minder onzeker te voelen.
- Regels en verwachtingen worden beter begrepen: Kinderen met ADHD vinden het vaak lastig om onduidelijke of vage regels te volgen. Duidelijke en consistente regels dragen bij aan een beter begrip en minder verwarring.
- Overgangsmomenten verlopen soepeler: Bij een gestructureerde dag weten kinderen wat er gaat komen en kunnen ze zich beter voorbereiden op overgangsmomenten zoals school naar huis of van spel naar huiswerk.
- Stress en onzekerheid worden verminderd: Wanneer kinderen weten wat er gebeurt, vermindert de angst en het gevoel van chaos, wat bijdraagt aan een rustigere gemoedstoestand.
Structuur in het gezinsleven
Een gestructureerde omgeving binnen het gezin helpt kinderen met ADHD om zich veilig en geborgen te voelen. Dit kan op verschillende manieren worden bereikt:
- Houd vaste routines aan: Opstaan, eten, spelen, huiswerk maken en naar bed gaan op vaste tijden biedt voorspelbaarheid en vermindert de noodzaak om keuzes te maken.
- Kondig veranderingen op tijd aan: Wanneer er iets verandert in de routine, kunnen kinderen zich beter voorbereiden, bijvoorbeeld door een vooraankondiging zoals:
- “Over tien minuten gaat de tv uit, want dan gaan we eten.” Dit helpt kinderen zich voor te bereiden op de verandering.
- “Morgen haalt mama je op in plaats van papa, want papa heeft een afspraak.” Dit maakt het gemakkelijker voor kinderen om zich aan te passen.
- Gebruik een visuele planning: Een planner, whiteboard of pictogrammenn maken de dagindeling niet alleen inzichtelijk, maar ook tastbaar voor kinderen. Dit helpt hen te begrijpen wat ze kunnen verwachten en wat van hen verwacht wordt.
Structuur in taal en communicatie
Heldere en gestructureerde communicatie helpt kinderen met ADHD om informatie beter te verwerken. Hieronder volgen enkele tips:
- Gebruik korte, duidelijke zinnen: Vermijd lange en ingewikkelde uitleg. Dit voorkomt verwarring en maakt het makkelijker voor kinderen om informatie te begrijpen.
- Geef één opdracht tegelijk: Bijvoorbeeld: “Ruim je speelgoed op.” Pas daarna een volgende taak. Dit voorkomt overbelasting en maakt het makkelijker om taken te voltooien.
- Beperk keuzes: Vraag niet “Wat wil je op je brood?” maar geef twee opties: “Wil je kaas of pindakaas?” Dit voorkomt keuzestress en helpt kinderen sneller een beslissing te nemen.
Structuur in de omgeving
Een georganiseerde en rustige omgeving helpt om prikkels te verminderen en de concentratie te verbeteren. Dit kan als volgt worden bereikt:
- Creëer vaste plekken voor spullen: Schoolspullen, speelgoed en kleding op een vaste plek voorkomt chaos en maakt het makkelijker om dingen te vinden, wat rust creëert voor kinderen met ADHD.
- Beperk visuele afleiding: Minimaliseer rommel en overbodige decoratie. Dit zorgt voor een kalmere omgeving, waardoor kinderen zich beter kunnen concentreren.
- Gebruik bakjes of mandjes voor speelgoed: Dit helpt bij overzicht en maakt opruimen makkelijker. Door speelgoed in bakjes te sorteren, leren kinderen dat opruimen eenvoudig kan zijn, wat hun zelfvertrouwen bevordert.
2 Reacties
vraagje hoe kan ik duidelijk heid maken met regels zoals tandenpoetsen 4 keer per dag want hij draagt een slottjes beugel en hij is 15 jaar van 24-09-1996 hij pubert ook veel en heefd ook veel last van faalangst en heefd disley en gebruikt ook medicijnen kost mij veel energie denk ook niet na met dingen moet alles konstant herhalen wil graag een schema maken met regels heb al van alles geprobeert met briefjes op te hangen op slaapkaner in de keuken maar heefd niet veel geholpen wil graag advies wat ik moet doen dat hij zelf nadenkt over de dingen gr els moeder
hallo Freddy,
Mijn ervaring is dat je er niet veel aan kan doen. Mijn zoon van 14 is inmiddels van zijn beugel af, maar onderhield zijn gebit ook niet goed. Zelfs de orthodont was iedere keer kwaad omdat zijn tanden niet behoorlijk gepoetst waren, terwijl ik voor het vertrek hem degelijk zijn tanden liet poetsen. Pubers maken er geen tijd voor, zitten met andere dingen in hun hoofd. Gelukkig is het eindresultaat van zijn beugel goed gekomen, zonder vlekken op zijn tanden. Blijven hameren, ook al is dat zo vermoeiend en zelf heel goed begrijpen dat een kind met ADHD dit echt niet kan opbrengen.
In verband met het puberen: niet te veel op reageren, dat krijg ik ook mee van de psycholoog. Er zijn natuurlijk grenzen. Bij een uitbarsting laat ik het eerst over me heen gaan, als we beiden gekalmeerd zijn ga ik een gesprek aan. Dit is niet simpel omdat er altiijd tegenspraak is maar dan verbied ik tegenspraak tot ik uitgesproken ben. Hij kan er dan over na gaan denken en meestal komt het dan achteraf tot een goed gesprek. Vandaag liet hij de deur naar boven openstaan. De katten waren naar boven gegaan. Ik heb hem geroepen en gezegd dat hij de katten naar beneden moest halen. Door veel te impulsief te reageren schoof hij uit en deed zich pijn. Het huis was weer te klein. Ik heb hem laten razen. Na tien minuten ben ik een gesprek begonnen. De reden dat dit alles was omdat hij gewoonweg de deur heeft opengelaten. Dat moet hij inzien. Zo wordt hij bewust van de gevolgen waar hij zelf oorzaak van is.
Ik hoop dat je aan mijn reactie een beetje hebt.
Geef vooral niet op en weet dat je niet alleen bent op deze wereld met problemen.
groetjes
Margot